Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.03.2016 19:52 - Вучето отбелязва Осми март като си припомня с умиление една случка около същия този празник отпреди 35 години
Автор: vukovska Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1537 Коментари: 1 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Здравейте, фенове и хейтъри на блога, Маши и Мечоци, Ин и Ян, Ян и Ян, както и там да се определяте,

Датата осми март, на която реших да подновя писането в личния си блог, не е случайна. Тези, които са запознати със същността на богатото ми творчество и същевременно не си мечтаят как ще изпишат със син спрей на надгробната ми плоча „Eat dick, bitch!“, са наясно с факта колко дълбоко уважавам Международния ден на жената (поради което и не пропускам да го изпиша с главна буква). За мен този ден извиква най-мили спомени от детските ми години, когато аз и сестра ми, залутани в дебрите на късния социализъм и под декадентското влияние на баща ни, някак с неохота посрещахме празника на майката. Някои от вас вероятно помнят колко трудно беше в онези десетилетия да се измисли какъвто и да е адекватен подарък за любимата жена, който да не включва задължителната китка пролетни цветя, бонбониера „Тримонциум“ и чоропогащник. Затова и ние със сестра ми, предвид крехката ни възраст, както и липсата на собствени средства, винаги изпадахме първо в тиха паника, а после в кататоничен ступор, всеки път щом татко ни кажеше: „И значи утре…знаете! Да вземете нещо на майка ви за празника, че аз съм на учителски съвет до осем, а после ще идем с чичо ви Наско до тях за по една ракия.“  И след малко: „И да не се излагате да й купувате чоропогащник, че ще ви еба майката!“

Един път Боряна, сестра ми, понеже беше по-голямата и, ерго, по-умната (макар че с годините тоя баланс корено се промени в моя полза!), предложи да купим тиган. Майка, която беше танцьорка  и пътуваше по целия свят и която беше прекарвала повече вечери в компанията на краля на Мароко, отколкото на гореспоменатия семеен приятел чичо Наско, хареса тигана. Ама само привидно. Колкото да не ни обиди.
Когато на следващата година предложих да й подарим ръчно изработена картичка, която да украся с портрет на Пиер Бриз като Винету, прекопирана от снимка от списание „Паралели“ на светлината на прозореца, Боряна възкликна:

-          Значи много тъп подарък! По-добре да й подарим нещо, което да помни завинаги.

-          Картичката може да си я сложи на спалнята и да си й седи там завинаги, - заинатих се аз

-          Не! Ще й купим кон.

Тук е мястото да спомена, че докъм седми клас, тоест докато не влезе в пубертета и езиковата гимназия, сестра ми проявяваше на моменти нездрав интерес към индианската култура в Северна Америка. Събираше всякакви материали, свързани с червенокожите – от книгите на Карл Май и Джеймс Фенимор Купр,  през статии в наши списания за наука, техника и природознание  за това как „безсърдечните американски капиталисти“ третират индианците в резерватите, до пощенски картички, изобразяващи  ритуалите и пищните племенни облекла на чероки и апахи, които майка мъкнеше с купища от турнетата в САЩ,  както и винилови плочи  с изпълнения на Дийн Рийд[1], който по онова време считахме за един достоен и много красив преди всичко защитник правата на индианците в един несправедлив свят на социално и етническо неравенство. Напълно логично беше с оглед на това й извънкласно занимание, Бояна да изтрещи до такава степен, че в един момент да започне да се възприема за индианка. А къде ти индианка без кон!

 

-          Не съм сигурна, че майка ще се зарадва на кон. На пони може би…  - реших да се изкажа крайно дипломатично и предпазливо, понеже не ми се искаше да дам категорично отрицателна оценка на предложението й и да получа я шамар, а филия с лютеница, размазана в лицето.

-          Как бе да не хареса кон! Всички харесват коне Конете са най-интелигентните животни на планетата след делфините – четох го в списание „Космос“!

-          Ами…добре тогава.

Боряна крачеше напред-назад като яростно смучеше кичур от косата си, понеже това уж й помагаше да мисли по-добре.

-          А откъде ще намерим кон? – още по-предпазливо зададох въпроса си аз.

-          Отвсякъде.

Това вече хич не звучеше добре. Боряна май имаше намерение да откраднем кон. Защото за купуване и дума не можеше да става – на масата в кухнята сутринта татко беше оставил само един книжен лев, затиснат под пепелника. И бележка: „Бубе, купи мляко, хляб и на вас милинки за закуска. Татко“

-          Сетих се! – извика тя вместо класическата в подобни исторически моменти на грандиозни хрумни в полза на човечеството фраза „Еврика!“

-          Ще идем с влака до село и ще помолим бай Тоше да ни даде неговия кон. Няма как да не се съгласи – понеже, нали, е подарък за празника на жените. Даже може да се разчувства, да се разплаче…

-          Ама той няма кон. Има магаре.

-          Магарето е вид кон.

Когато с пет години по-голямата и с 50 см по-високата ти сестра заяви, че магарето е кон, значи това е положението и таксономичната таблица на биологичните видове трябва да се пренареди спрямо заключението й. Такъв е законът на йерархия между децата в едно семейство!

И точно в тоя момент ревнах. Боряна ме сложи да седна на масата, късите ми крачета увиснаха и тя с неумел, но иначе грижовен жест размаза сълзите по мръсните ми бузи.

-          Защо ревеш? – тонът й беше леко смекчен, но все така по индиански боен.

-          Защото не искам да ходя на село. Мразя на село!

Верно беше. Не обичах да ходя на село, понеже дядо и баба отдавна бяха починали, къщата беше занемарена, външният клозет не функционираше и татко ни караше да пикаем сред копривата в задния двор.

-          Тогава отивам сама! – с революционен апломб заяви сестра ми. – На автостоп.

-          Ще те кажа на татко.

-          Ще ме кажеш, ама аз ще кажа къде те пипа Венци от съседния вход като си мисли,че никой не гледа.

Леле, добра беше! И тъкмо да ревна пак, когато ключът на външната врата се превъртя и майка се прибра. Каза, че е направила подарък за всички като е платила тока и е взела едно печено пиле за вечеря.



[1] Дийн Сирил Рийд  (1938 – 1986) е американски певец, киноактьор и борец за мир, направил изключително успешна кариера в Източна Европа.




Гласувай:
5



1. susona - виж ти!
10.03.2016 11:27
ебаси колко креативни сте били:)
аз пък като видя циклама
винаги се сещам за майка си
мир на праха и!
и великия осми март:)
о да, и от онези дребните батерии
за часовници
това пък ми беше първия и незабравим
осмомартенски подарък от любимия
по-късно и баща на децата ми
понастоящем екс:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vukovska
Категория: Лични дневници
Прочетен: 688183
Постинги: 228
Коментари: 638
Гласове: 388
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930